Nova sessió del taller sobre arxius d’entitats i associacions culturals a Barcelona

Nova sessió del taller sobre arxius d’entitats i associacions culturals a Barcelona

L’Institut Ramon Muntaner (IRMU), la Federació d’Ateneus de Catalunya (FAC) i la Coordinadora de Centres d’Estudis de Parla Catalana (CCEPC), la Federació d’Associacions Veïnals de Barcelona (FAVB) i l’Escola de la Favb organitzem un nou taller sobre arxius d’entitats i associacions culturals amb l’objectiu de facilitar les eines de suport per tal que els fons documentals rebin un primer tractament bàsic, el més adequat possible, per part del personal que hi treballa o que pren part activa en la seva gestió i funcionament i evitar la pèrdua de documents i/o informació dins les mateixes associacions i entitats culturals.

El taller compta amb la col·laboració del Centre d’Estudis de Sant Martí de Provençals.

Després de l’èxit de les anteriors edicions, el proper taller tindrà lloc:

  • Divendres 16 de juny, de 16:30 a 20 hores.
  • A l’Espai Antonio Herrara de la Biblioteca Gabriel Garcia Márquez (Carrer del Treball, 219, planta -1), a Barcelona.
  • Hi ha un màxim de 25 places disponibles.
  •  Inscripcions a través d’aquest enllaç.
  • El curs va a càrrec de Daniel Vilarrubias Cuadras, Director de l’Arxiu Comarcal de l’Alt Penedès, i Xavier Pedrals i Costa, llicenciat en història i magíster en arxivística.
  • A l’alumnat que assisteixi al 100% de les hores lectives, se li expedirà un certificat d’assistència.

   PROGRAMA

  1. Introducció.a) Què és i per a què serveix un arxiu. Funció dels arxius de les associacions.b) Breu diagnosi de la situació dels arxius d’associacions.
  2. Aspectes bàsics del marc legal i normatiu.a) Concepte de patrimoni documental i documentació.b) Preservar el passat i el futur: la memòria de les associacions en el món digital.c) Drets de reproducció, drets d’imatges i protecció de dades.
  3. La gestió documental en arxius d’associacions.a) Creació, captura i registre dels documents.b) Classificació.c) Descripció dels fons i documents.

    d) Disposició: eliminació o preservació.

    e) Accés i difusió.

  4. Els documents electrònics.a) Especificitats del documents electrònics.b) Sistema de classificació, ordenació, descripció i preservació.
  5. Accions i línies de suport.
  6. Taller de classificació.a) El quadre de classificació d’associacions.b) Propostes de quadre de classificació per grups classe. Metodologia.

El curs està destinat a totes aquelles persones vinculades a associacions culturals (ateneus, centres i instituts d’estudis, col·lectius, associacions, etc.) i està estructurat en dos sessions i consistirà en una primera part introductòria sobre els diferents apartats del programa i a continuació es realitzarà un taller pràctic amb l’objectiu de conèixer els elements fonamentals de la gestió d’un arxiu d’associacions. La segona part consistirà en un taller en el qual, prèvia exposició de la proposta de quadre de classificació (protocol de suport a arxius associacions), organitzats per grups, els alumnes elaborin una proposta de QC per la seva pròpia associació, ateneu o centre d’estudis.

Aquest taller, organitzat com un curs pràctic, està basat en la publicació del Protocol de suport als arxius de les associacions culturals a Catalunya, coordinada per la Direcció General de Cultura Popular i Associacionisme Cultural, que aglutina aquestes associacions i conjuntament amb les entitats van treballar els seus fons documentals, i la Direcció General del Patrimoni Cultural, competent en el vessant d’arxius i patrimoni documental. Trobareu més informació sobre aquest protocol aquí.

Deixa el teu comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.