Residències Artístiques


Què és?

Per tal de posicionar-se clarament a favor de la creació, oferir cultura de qualitat als socis i veïns dels ateneus i donar suport als creadors locals, la Federació engega una convocatòria permanent de residències artístiques adreçada, exclusivament, als artistes professionals.

La convocatòria va dirigida a professionals de les arts escèniques que estiguin iniciant el seu procés de creació i busquin un espai per treballar el seu projecte. Les propostes es poden presentar durant tot l’any i implicarà que la companyia i l’ateneu es posin d’acord, amb la supervisió i l’assessorament de l’equip tècnic de la FAC.

La companyia disposarà d’un temps determinat per assajar a les instal·lacions de l’entitat i comptarà amb suport en la comunicació i difusió de l’estrena dels muntatges, que es durà a terme a l’espai del mateix ateneu. La participació en les residències no suposarà cap mena de cost per les companyies.

Per tal de donar l’oportunitat que necessiten a companyies que potser no han pogut dur a terme el seu espectacle per manca de recursos, els sol·licitants hauran de presentar un projecte artístic que no hagi estat estrenat. Es poden presentar projectes de les diferents disciplines: teatremúsica, circ, dansa, entre d’altres.

Residències teatrals - Anunci Entreacte 1

RESIDÈNCIES FAC 2022 – Projectes rebuts a dia: 15 de març de 2022

L’Ateneu que fa una Residència Artística es compromet a acollir el grup artístic, en les dates, espai i horaris d’assajos pactats segons la disponibilitat de l’entitat. A més posa a la seva
disposició el teatre i equipament tècnic per fer-ne l’estrena. La recaptació de les entrades venudes serà per l’Ateneu (descomptant els drets d’autor si s’escau).

Aquestes són les propostes rebudes a dia d’avui, mireu els projectes i quines dates i quines poblacions demana cada artista. Si alguna proposta us interessa, envieu un correu a xtac@ateneus.cat indicant de quina entitat sou i quin projecte us agradaria acollir. Si voleu més informació us farem arribar el dossier, es pactaria cas per cas les dates i horaris que us vagin bé, l’artista és qui acabarà de decidir on fa la Residència, d’entre els Ateneus disposats a acollir-los.

TOP HAT PRODUCCIONS - 'ÈXIT, el musical de la meva vida'- TEATRE

ADJUDICADA A LA VERBENA SANT JOAN DE VILATORRADA – Estrena el 19 de març a les 20h

  • Companyia: TOP HAT PRODUCCIONS Roger Pera
  • Espectacle: EXIT, el musical de la meva vida.
  • Gènere: TEATRE – També música, canta i porta pianista- Disposa dels drets d’autor
  • Breu resum: “ÈXIT, el musical de la meva vida”, basat en el seu llibre autobiogràfic Èxit, on tot comença ( Angle Editorial ), és un joc de miralls entre realitat i ficció, amb l’actor recreant al piano alguns dels seus papers en el teatre musical.
  • Poblacions on voldria fer la residència Sant Joan Vilatorrada, Capellades, Premià de Dalt Molins de Rei Begues
  • Període d’assaig: 3 setmanes /Dates entre el dia 01/03/22 i el 20/03/22
    Calculen 3h per dia (de 10h a 13h, en cas de tarda de 18h a 21h) Preferible  8,9 i 10 i I el 15,16 i 17 de març
  • L’estrena hauria de ser el 19 o el 20 de març.
  • Necessitats: Piano i Llums (poden portar ells el teclat)
    (disposem de dossier, si el voleu demaneu-lo a xtac@ateneus.cat)

COMPANYIA DE CIRC EIA- Piedra de madera- CIRC

  • Companyia: Compañía de Circo EIA
  • Espectacle: Piedra de madera
  • Gènere: Circ
  • Breu resum: Mientras buscábamos materiales para la escenografia de nuestro anterior espectáculo (ESPERA) en un acantilado de la costa de Cantabria, encontramos una piedra que llamó nuestra atención. Parecía una piedra, su aspecto era completamente el de una piedra, como todas las demás del acantilado, pero al cojerla y observarla atentamente nos dimos cuenta de lo que era en realidad. Se trataba de un trozo de madera que había sido esculpido por las mareas. A base de golpearse con el resto de las piedras y el contacto con el agua, asumió la misma forma y color de las piedras de su entorno. Nos pareció muy interesante la metáfora de acabar encajando en el entorno que nos rodea a base de golpes. De esta semilla surgieron numerosas preguntas acerca del miedo a destacar en el entorno que nos rodea (en lo supuestamiente negativo), la integración forcada o inducida por la sociedad,la importancia de las apariencias en nuestra sociedad y la responsabilidad de cultivar las peculiaridades sin caer en el individualismo… Estas reflexiones generaron una cascada de información que nos hizo plantearnos la creación de un nuevo espectáculo. Pero a esta altura de nuestro recorrido artístico tambíen comenzamos a planteamos una reflexión metódica sobre nuestro proceso creativo y sobre sus fases. En cierto modo, es una reflexión sobre no convertirnos nosotros mismos en una piedra de madera, donde creamos un espectáculo bajo los golpes del mercado. NECESIDAD DE UNA ETAPA DE INVESTIGACIÓN PREVIA A LA CREACIÓN: Partiendo de la experiencia acumulada con las anteriores creaciones nos hemos dado cuenta de la necesidad de una fase de reflexión e investigación sobre el proceso creativo en si, con el objetivo de generar una metodología que nos lleve a una elaboración consciente de los contenidos del resultado escénico. Básicamente, en esta fase la pregunta principal es cómo muchas de nuestras preguntas se transforman en lenguaje escénico. Nuestras producciones circenses han tenido una vida en torno a los 3/6 años en el mercado, con lo que después de 15 años de experiencia profesional (y casi 20 años de entrenamiento) llevamos varios años madurando un replanteamiento de la técnica circense acorde con nuestra edad y la madurez de nuestros cuerpos. La dificultad técnica en la que se basa una gran parte del potencial escénico del circo, eventualmente ira reduciendose para cualquier acrobata según pasan los años. Las prestaciones físicas son muy elevadas y la conciliación familiar (con 3 hijos en nuestro caso) no nos permite dedicarnos del mismo modo al entrenamiento técnico, sobre todo teniendo en cuenta que nuestros intereses y prioridades van hacia la investigación de la técnica acrobática (no siempre vinculada a la dificultad técnica). Nuestro foco mientras investigamos estará en valorar la experiencia técnica combinandola con el bagaje artísitico y no solo la proeza técnica.
  • Poblacions on voldria fer la Residència: Premià de Mar/ Vilassar de mar/Mataró/Granollers/Cabrils
  • Període:  6 mesos d’assaig
    Període : 14/03 25/03
    Període : 19/04 28/04
    Període : 10/05 20/05
  • Necessiten Sala diàfana 6 x 6 m
    (disposem de dossier, si el voleu demaneu-lo a xtac@ateneus.cat)

 

COMPANYIA ENNE - Sator (títol provisional) - CIRC

  • Companyia: Companyia Enne
  • Espectacle: SATOR (títol provisional) disposen dels drets d’autor
  • Gènere: Circ
  • Resum: El plantejament d’aquesta creació és un exercici de reflexió sobre el condicionament social, per a això recorro a un paral·lelisme simbòlic entre les conductes d’una persona i un hàmster. El punt de partida és la roda de hàmster, que tendeix a ser objecte de mofa quan un rosegador entra en aquest tipus de rodes suspeses que no porten enlloc. Són rodes estàtiques i les fem servir per exemplificar bucles o situacions sense sentit. De la mateixa manera, les persones instal·len comportaments rutinaris que podrien simbolitzar aquesta roda. Ens entretenim a seguir sèries televisives, veure vídeos virals al mòbil o pujar fotos de les nostres vides a les xarxes socials. Aquestes conductes s’assenten molt ràpidament a les nostres vides sense adonar-nos-en. Es van acomodant a poc a poc i esdevenen necessitats socials sense les quals ens excloem de la societat. Ja no ens recordem com ens comunicàvem. Creiem avançar en el consum irrefrenable, però després d’una sèrie en vindrà una altra, després d’un vídeo t’enviaran un altre i per existir a les xarxes socials hauràs d’estar pujant fotos cada dia. Per arribar on? Ens enfrontem a bucles repetitius de comportaments insulsos. Som com a hàmsters en una roda de consum. En aquesta creació també vull recórrer a dues simbologies mitjançant el televisor/mòbil: Una, el paral·lelisme amb SOMA, la droga inventada per Huxley. L’evasió emocional a través del consum televisiu plasma literalment l’ús de soma a ‘Un Món Feliç’ “… I saben que un sol gram de soma cura deu sentiments malenconiós.”. I l’altra, amb el clàssic ‘Mito de la Caverna’; en aquesta al·legoria on s’expliquen metafòricament l’existència de dos mons (dins i fora d’una caverna) i que allò que es pot arribar a observar dins de la caverna/casa (món dels sentits) per les projeccions de les ombres/televisió són meres aparences de la realitat (món de les essències). És una reflexió sobre de on ens arriben les informacions i qui ens les explica.També vull que el concepte i l’acció de treball es mostri en aquesta DISTÒPIA que volem portar a escena. Per això, recorro al treball a la fàbrica, al metall. En una picada d’ullet a ‘Temps Moderns’ de Chaplin, vull retratar (d’una altra manera) el treball mecànic i rutinari a través del treball de ferreria; ja que els tres artistes saben, han treballat i treballen el ferro. Així, les seves eines seran la soldadora i la radial per exemplificar el taylorisme d’antany i d’ara. Per acabar, vull aclarir que, malgrat les idees evocades, SATOR no desitja reivindicar, criticar ni imposar cap moral de cap mena. No vol, ni cerca, sostenir un discurs polític. Simplement vol reflectir una realitat que existeix de manera àmplia en la societat. És veritat que dissenteixo en la utilització i imposició de certes formes de “progrés”. Escollir entre un Samsung o un Iphone és un exemple de falsa llibertat d’elecció ja que se’ns oblida l’imperatiu de necessitar un mòbil a la nostra societat. Crec que l’única denúncia que pretenc mostrar és que el progrés no és sinònim de millora ni de benestar. La fal·làcia del desenvolupament és actualitat en els nostres temps pandèmics.
  • Poblacions on voldria fer la Residència: Cardedeu/Granollers/ Llinars del Vallés Mataró/Barcelona
  • Període: mínim una setmana, màxim dues setmanes:
    entre el 9 de maig i el  24 de juny/Entre l’1 de octubre al 31 de octubre/Entre l’1 1 de novembre i el 16 desembre
  • Necessiten : Equip de so Espai diàfan i llis, sense inclinació Alçada mínima de 5 metres (disposem de dossier, si el voleu demaneu-lo a xtac@ateneus.cat)

VIRAL CIRC - L'art del somni- CIRC

  • Companyia: Viral Circ, Alessia Virgilio
  • Espectacle: “L’art del somni”      Espectacle de carrer
  • Gènere: CIRC – disposa de drets d’autor
  • Breu resum: “Cadascun de nosaltres tenim un parell d’ales, però només aquells que somien aprenen a volar. Un camí vertiginós entre l’aire i la terra amb imaginatives pistes portaran a l’intèrpret a aprendre a volar… trapezi, cèrcol, quadrat, acrobàcies, teatre i molt humor, ens endinsaran en el fantàstic món tendre i romàntic dels somnis.”
  • Poblacions on volen fer Residència: (per ordre de preferència) Cubelles, Vilanova i la Geltrù, Sitges, Vilafranca del Penedès i El Vendrell.
  • Període assajos: Tres setmanes
  • Dates possibles: del 27/03/2022 al 02/04/2022 – del 03/04/2022 al 09/04/2022 – del 15/05/2022 al 21/05/2022
  • Necessiten: Espai escènic  6 x 6 m, alçada 6 m (disposem de dossier, si el voleu demaneu-lo a xtac@ateneus.cat)

JOVE ESPECTACLE - L’illa del tresor (R.L.Stevenson) - TEATRE - ALTRES

  • Companyia: Jove Espectacle Josep Maria Viaplana i Marín
  • Espectacle: L’illa del tresor (R.L.Stevenson)
  • Gènere: TEATRE – ALTRES – Titelles i actor/ disposa dels drets d’autor
  • Breu resum: Una versió que acosta el clàssic juvenil a infants a partir de 4 anys (vàrem fer uns passis a una escola i funciona molt bé) mitjançant la introducció del personatge de la Flama, filla de John Silver, una nena que es fa amiga de Jim Hawkins.
  • Poblacions on voldria fer la Residència: (per ordre de preferència) Lloret de Mar/ Blanes/ Llagostera/Malgrat de Mar/ Pineda de Mar
  • Periode assaig: dues setmanes (de dilluns a divendres), amb opció a fer servir el cap de setmana que hi ha entremig, si és necessari.
  • Dates possibles: (per ordre de preferència)
    del 21 de març de 2022 a l’1 d’abril de 2022
    del 9 de maig de 2022 al 20 de maig de 2022
    del 5 de juliol de 2022 al 15 de juliol de 2022
  • Necessiten: En principi, ho portaríen tot. Si hi ha il·luminació a la sala, millor.
    (disposem de dossier, si el voleu demaneu-lo a xtac@ateneus.cat)

COMPANYIA LÚMINA- Música nua - MÚSICA/TEATRE

  • Companyia: Companyia Lúmina
  • Espectacle: Música nua
  • Gènere MÚSICA/TEATRE Concert teatralitzat protagonitzat per un quartet vocal a capella especialitzat en repertori vocal del Renaixement i del S.XX.
  • Breu resum  Concert teatralitzat protagonitzat pel quartet vocal LUMINA: es veuran abocats a una divertida però inesperada experiència de vida fruit de les boniques però dràmatiques i tristes cançons que es veuen obligats a interpretar.
  • Poblacions on voldria fer la Residència: Barcelona/Girona
  • Període: 15 dies- del 6 al 19 de juny
  • Necessiten : Taula de llums i focus ( Podem passar el rider aproximat més endavant)
    (disposem de dossier, si el voleu demaneu-lo a xtac@ateneus.cat)

VIRAL CIRC – DeseOequilibrio - TEATRE - MÚSICA - CIRC - DANSA

  • Companyia: VIRAL CIRC Alessia Virgilio
  • Espectacle: DeseOequilibrio  (espectacle en procés de creació des de 2020)
  • Gènere: TEATRE – MÚSICA – CIRC – DANSA – Disposa dels drets d’autor
  • Breu resum: “El equilibrio es el estado de un cuerpo cuando fuerzas encontradas que obran en él se compensan destruyéndose mutuamente. Cuando las fuerzas negativas se agrandan y prevalecen, el equilibrio pasa a ser desequilibrio y probablemente habrá una caída… Desequilibrio reflexiona sobre la caída vivida por una mujer, que la lleva a una soledad cultural y social, interpretada a través del lenguaje corporal y musical del circo contemporáneo. Un escenario en el escenario donde la protagonista se encuentra a sí misma, se habla, se interroga, se pone en juego y se escucha empadronándose del aire, sacando su voz y por fin encontrando su equilibrio y su sitio desafiando sus miedos.  Trapecio, acordanza, teatro, canto, música, cuadrado aéreo, todos elementos significativos de la obra que nos llevan a un viaje interior, íntimo, propio del artista. Un homenaje a las artes con instintivas actitudes inquietas.”
  • Poblacions on voldria fer la residència: Cubelles /Sitges / Vilafranca del Penedès / Vilanova i la Geltrù / El Vendrell
  • Període: Tres setmanes del 10/04/2022 al 17/04/2022 del 08/05/2022 al 14/05/2022  del 04/09/2022  al 10/09/2022
    Necessitats: Espai escènic 6 x 6 m, alçada 6 m,
    (disposem de dossier, si el voleu, demaneu-lo a xtac@ateneus.cat)

FILS ENREDATS - Artaban, l'oblidat - TEATRE

  • Companyia: FILS ENREDATS
  • Espectacle: ARTABAN, L’OBLIDAT
  • Gènere: TEATRE
  • Breu resum: Aquesta és la història d’Artaban, el quart rei mag. El rei d’Orient que la tradició ha oblidat. Una versió contemporània de les peripècies d’aquest personatge que posa èmfasi en totes aquelles persones que no passaran a la història i de qui ningú recordarà el nom.
  • Poblacions on voldria fer la residència:Barcelona /Badalona/L’Hospitalet de Llobregat/Sant Adrià de Besòs/Cornellà de Llobregat
  • Període: Juny-setembre  setembre-novembre  octubre-desembre
  • Necessitats: Equip de so bàsic, si és possible.(disposem de dossier, si el voleu demaneu-lo a xtac@ateneus.cat)

CIA SILENDIUM - Una negra, una gorda i un marica - TEATRE

  • Companyia: CIA SILENDUM
  • Espectacle: UNA NEGRA, UNA GORDA I UN MARICA
  • Gènere: TEATRE
  • Breu resum: Una negra, una gorda i un marica sembla l’inici d’un acudit que molts podrien haver explicat en una trobada d’amics fa pocs anys, no? O potser fins i tot ara? Perquè ser negra, gorda o marica ha estat durant molt temps motiu de mofa, de riures i d’exclusió. Una negra, una gorda i un marica és una peça teatral que vol profunditzar i investigaren com vius, com creixes i com et modifica la vida el fet d’haver nascut formant part d’un col·lectiu que no encaixa dins del sistema. Com afrontes la vida quan no formes part de la classe privilegiada? Per això ens servim de tres personatges que els uneix el fet que durant molts anys, per raons diferents, no han trobat el seu encaix dins del món que els envolta. Al tractar-se d’un procés de creació busquem espai per fer una residència de 3 mesos per investigar i coescriure l’obra mentre l’assagem.
  • Poblacions on voldria fer la residència: Barcelona /L’Hospitalet de Llobregat
  • Període: 26 setembre-23 desembre
  • Necessitats: Imprescindible és únicament la sala, però necessitaríem a ser possible poder posar música. De mobiliari necessitem cadires i taula.

    (disposem de dossier, si el voleu, demaneu-lo a xtac@ateneus.cat)

VICTORIA SIGNES - Circografia d'un travesti - CIRC

  • Companyia: VICTORIA SIGNES
  • Espectacle: Circografia d’un travesti
  • Gènere: CIRC
  • Breu resum: Un espectáculo de circo que mezcla rueda cyr, música en vivo, acrobacia, patines, texto, rap y proyecciones. Es una experiencia autobiográfica milenial de Victoria reformulando su infancia y adolescencia no vivida????. El personaje es un reflejo del artista que viaja en el tiempo y recoge inspiración en imágenes femeninas de su entorno, las mujeres en el mercado, las chonis del barrio y las muñecas con las que nunca jugó. Una infancia obsesionada con la falda y zapatos de tacón de su madre ???? mientras su abuelo cantaba y replicaba compases en la mesa. Cuando en el barrio empieza a sonar el reggeaton significa que ha entrado la adolescencia ????, carrusel de autoestima, normatividad hetero cis y falta de referentes. Victoria son obsesiones iconográficas de lo femenino buscadas por la artista desde siempre y de difícil acceso al haber sido criado y socializado como un hombre. Junto a Victoria tenemos a su hada madrina en escena, une técnic que facilita el viaje haciendo música, proyecciones de videos en directo, humo, movimiento de escenografía y zancos.
  • Poblacions on voldria fer la residència: Sant Cugat, Barcelona, Terrassa, Sabadell
  • Període: :  6 setmanes, aquestes tres opcions: de l’11 abril al 30 abril, del 9 maig al 6 juny, o del 1 setembre al 30 novembre
  • Necessitats: Espai de 8×8 (min 6×6). Terra llis, dur. Lloc on poder deixar muntat ( o almenys el material). Prefereixen períodes intensius abans que anar regularment a l’espai.
    (disposem de dossier, si el voleu, demaneu-lo a xtac@ateneus.cat)