Taller sobre arxius d’entitats i associacions culturals a Lleida

Taller sobre arxius d’entitats i associacions culturals a Lleida

INSCRIPCIONS AL TALLER D’ARXIUS EN AQUEST ENLLAÇ

La Federació d’Ateneus de Catalunya (FAC), l’Institut Ramon Muntaner (IRMU) i la Coordinadora de Centres d’Estudis de Parla Catalana (CCEPC) hem organitzat una nova sessió del taller d’arxius d’entitats i associacions culturals a Lleida, dirigit a totes les entitats culturals que tinguin un fons documental.

La formació se celebrarà el dissabte 1 d’abril, de 10 a 13.30 hores, a l’Ateneu Popular de Ponent (Carrer Pau Claris, 10, Lleida).

L’objectiu del taller és el de facilitar les eines de suport per tal que els fons documentals rebin un primer tractament bàsic, el més adequat possible, per part del personal que hi treballa o que pren part activa en la seva gestió i funcionament i evitar la pèrdua de documents i/o informació dins les mateixes associacions i entitats culturals.

Aquest taller, organitzat com un curs pràctic, està basat en la publicació del Protocol de suport als arxius de les associacions culturals a Catalunya, coordinada per la Direcció General de Cultura Popular i Associacionisme Cultural i la Direcció General del Patrimoni Cultural.

El curs està destinat a totes aquelles persones vinculades a associacions culturals (ateneus, centres i instituts d’estudis, col·lectius, associacions, etc.) i s’estructura en dues parts: una primera introductòria sobre els diferents apartats del programa i amb la realització d’un taller pràctic amb l’objectiu de conèixer els elements fonamentals de la gestió d’un arxiu d’associacions, i una segona en la qual els i les alumnes elaboraran una proposta de quadre de classificació per la seva pròpia associació, ateneu o centre d’estudis.

Les sessions seran a càrrec d’Enric Cobo Barri, cap del Servei de Coordinació de la Xarxa d’Arxius Comarcals, i Xavier Pedrals i Costa, llicenciat en història i magíster en arxivística.

Hi ha un màxim de 25 places disponibles i cal inscriure’s a través d’aquest enllaç.

A l’alumnat que assisteixi al 100% de les hores lectives, se li expedirà un certificat d’assistència.

PROGRAMA

  1. Introducció.
    1. Què és i per a què serveix un arxiu. Funció dels arxius de les associacions.
    2. Breu diagnosi de la situació dels arxius d’associacions.
  2. Aspectes bàsics del marc legal i normatiu.
    1. Concepte de patrimoni documental i documentació.
    2. Preservar el passat i el futur: la memòria de les associacions en el món digital.
    3. Drets de reproducció, drets d’imatges i protecció de dades.
  3. La gestió documental en arxius d’associacions.
    1. Creació, captura i registre dels documents.
    2. Classificació.
    3. Descripció dels fons i documents.
    4. Disposició: eliminació o preservació.
    5. Accés i difusió.
  4. Els documents electrònics.
    1. Especificitats del documents electrònics.
    2. Sistema de classificació, ordenació, descripció i preservació.
  5. Accions i línies de suport.
  6. Taller de classificació.
    1. El quadre de classificació d’associacions.
    2. Propostes de quadre de classificació per grups classe. Metodologia.

El taller compta amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

Deixa el teu comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.